zondag 5 juni 2011

Slotwoord

De tocht

De tocht ging door 6 landen.
In Griekenland fietste ik 7 etappes totaal 632 km
Van alle landen was Griekenland het mooiste vakantieland, de mooiste, stilste stranden en beste campings. Mooiste en beste camping was Camping Sami in Sami op Kefallonia.
Over Kefallonia waren de mooiste etappes. Fietspaden waren niet nodig, omdat het zo rustig was, dat je als enige bijna over de wegen reed. Flinke steile hellingen zorgden voor de nodige uitdaging en de rust en uitzichten zijn geweldig.
In tegenstelling tot het vaste land is Kefallonia ook schoon.
Maar Griekenland is totaal geen fietsland. Fietspaden kom je er niet tegen en de automobilisten zijn ook niet gewoon fietsers op de weg tegen te komen.
Iedereen vindt het wel mooi zo een rare fietser tegen te komen. Nergens is er zo vaak naar me getoeterd en de duimen opgestoken als in Griekenland.

Na de oversteek naar Italie, kwam je in een heel andere cultuur.
Mensen waren aan het sporten, vooral fietsen en daar waren genoeg fietspaden voor.
Ook de grote bedrijvigheid stond in grote contrast tot het rustige leventje in Griekenland.
Hier fietste ik 766 km, merendeels over fietspaden.
Grote attractie zijn natuurlijk de oude steden. Mooiste etappe van de tocht was die over de Reschenpas.

Ook de afdaling van deze etappe, die mede door Zwitserland ging was byzonder.

Door Oostenrijk reed ik 259 km allemaal mooie etappes

Duitsland viel me heel positief op door het uitnemenende gedrag van de automobilisten.
Ze geven altijd voorrang aan fietsers en houden ruim afstand bij het inhalen.
Hier reed ik 831 km op uitstekende fietspaden over mooie routes.
Duitsland is naar mijn mening ook het beste fietsland van mijn 6 bezochte landen.

In Nederland fietste ik 2,5 etappes met in totaal 229 km

De zwaarte.

Die lag niet in de lengte van 2717 km of de lange etappes.
Het fietsen gaf geen enkel probleem..
Ook het vaste patroon elke dag, vroeg opstaan, wassen, ontbijten, tent opbreken, fiets bepakken en s'avonds het omgekeerde en om half 10 weer naar bed plus het slapen in een tent waren geen probleem.
De 5 weken waren wel te lang, de laatste week was het meer thuiskomen dan genieten.
De zwaarte van de tocht was het zorgen voor het dagelijkse kostje.
De hoeveelheid energie die dagelijks verbruikt wordt, moet weer aangevuld worden.
Natuurlijk veel pasta's, maar die gaan wel vervelen en een maaltijdsalade voldoet dan niet.
Uiteindelijk ben ik in 5 weken meer dan 5 kilo afgevallen, dat is teveel!!

Statistieken.

Aantal gereden kilometers: 2717 km
Gemiddelde rit: 90,5 km
Gemiddelde snelheid: 18,5 km/u
Aantal fietsdagen: 30
Aantal rustdagen: 5
Aantal uren op de fiets: 146 uur
Gemiddelde fietstijd p/d: 4 uur 3 kwartier
Langste etappe: 130 km
Kortste etappe: 39 km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten